2010年01月22日のmixi日記より。
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
非常勤講師を二箇所で頼まれていて、年に合計5回だけ、講義に出掛ける。
昨日は母校での4年生の講義でした。 以前は少人数の実習担当だったので、
気楽に楽しく,,,でしたが。大教室での講義は難しい。学生が寝てしまう。
世の中の先生、大変ですね。出席率は事前の連絡どおり5割程度。だいたい自分が学生の
時にあまり系統講義に出席しなかったので文句は言えない。
年に一度の非常勤講師のため、プレッシャーが結構かかる。
大講義室が新しくなり、以前は大きな階段教室で、一番後ろは相当に高い、遠い印象でし
たが、高低差が解消されたのでお互いやりやすいようです。
昨年の講義が空回りし(学生にウケなかった感)自分でもイマイチでした。だいたい講義
担当のテーマが難しすぎる。学生の興味を引くのが難しい。
理解するポイントを1時間で5つにしぼり、ビデオを多目に入れる。昨年の試験問題を解
説しながらすすめる。スライドバチバチは最小限に。
講義しやすい教室になったことに助けられて(?)割と今年は寝ている人は少なかった
(笑)かも。
終了後に質問に結構来たので少しほっとしました。昨年よりましか。
しかし、教員って大変ですね。
系統講義(教科書の勉強)の学習効率の低さってなんとかならないのでしょうか?。だか
らと言って、最小限教科書の勉強は必要でしょうが。
昨日は母校での4年生の講義でした。 以前は少人数の実習担当だったので、
気楽に楽しく,,,でしたが。大教室での講義は難しい。学生が寝てしまう。
世の中の先生、大変ですね。出席率は事前の連絡どおり5割程度。だいたい自分が学生の
時にあまり系統講義に出席しなかったので文句は言えない。
年に一度の非常勤講師のため、プレッシャーが結構かかる。
大講義室が新しくなり、以前は大きな階段教室で、一番後ろは相当に高い、遠い印象でし
たが、高低差が解消されたのでお互いやりやすいようです。
昨年の講義が空回りし(学生にウケなかった感)自分でもイマイチでした。だいたい講義
担当のテーマが難しすぎる。学生の興味を引くのが難しい。
理解するポイントを1時間で5つにしぼり、ビデオを多目に入れる。昨年の試験問題を解
説しながらすすめる。スライドバチバチは最小限に。
講義しやすい教室になったことに助けられて(?)割と今年は寝ている人は少なかった
(笑)かも。
終了後に質問に結構来たので少しほっとしました。昨年よりましか。
しかし、教員って大変ですね。
系統講義(教科書の勉強)の学習効率の低さってなんとかならないのでしょうか?。だか
らと言って、最小限教科書の勉強は必要でしょうが。
The part-time teacher is asked for me at two places, and I go out for a lecture only a total of 5 times for a year. I gave a lecture on the fourth grader in my alma mater yesterday. since I was training charge of a small number of people before, although it came out happily in comfort and carried out. The lecture in a lecture hall is difficult. A student will go to sleep. I think that the teacher of a world is serious. The percentage of attendance was about 50 percent as a prior connection. Since he seldom attended the system lecture when he was a student generally, it cannot be complained. It is under pressure for a year very well for me for a one-time part-time teacher. although the large lecture room became new, it was a big lecture theater and the very back was a far, fairly high impression before, since the vertical interval was canceled -- each other -- it seems that I am easy The lecture last year idled and a one (admiration which did not appeal to the student) was not quite satisfactory, either. The theme for a lecture is too difficult generally. It is difficult to pull a student's interest. The point to understand is extracted to five in 1 hour, and video is put into many eyes. He recommends explaining the test question last year. a slide -- punishment -- punishment -- the minimum. Also or [ that there were few people who were helped by having become a classroom on which it is easy to give a lecture, and are sleeping the (?) rate and this year ] (smile). Since it came to the question very well after the end, he felt relieved for a while. Is it better than last year? However, a teacher is serious. Doesn't the lowness of the study efficiency of a system lecture (study of a textbook) become somehow? . therefore -- although it says and the study of a textbook at worst will be required.
0 件のコメント:
コメントを投稿